Sådan sikrer du dig drømmeboligen med en indflytningsrapport

Udgivet den 24. november 2022
Sådan sikrer du dig drømmeboligen med en indflytningsrapport

Du har endelig sat den sidste, afgørende underskrift på dokumenterne, og du er nu klar til at flytte dit liv ind i en ny bolig. Der er dog lige én ting, du mangler, før du kan starte dit nye liv med ro i sindet: din indflytningsrapport.

En indflytningsrapport er en essentiel del af at flytte ind i en ny lejlighed, da du her får lov til at undersøge lejligheden ned til mindste detalje for fejl og mangler.

Jo mere, du får i din indflytningsrapport, desto mere sikker er du på, at du ikke kommer til at betale for nogen skader på lejligheden, når du engang skal fraflytte den igen. Læs her, hvad du behøver at vide om indflytningsrapport, og hvad du især skal kigge efter i din nye bolig.

Hvad er en indflytningsrapport?

En indflytningsrapport bør altid udfyldes af udlejeren, så snart boligen er klar til at blive flyttet ind i. Denne rapport svarer til en boliginspektion, hvor udlejeren og lejeren går rundt i boligen sammen og noterer sig om dens tilstand og eventuelle fejl.

Udlejeren skal være til stede ved denne inspektion, da han/hun skal kunne påpege og notere sig eventuelle fejl og mangler. Udlejeren skal også kunne forklare, hvorfor han eller hun mener, at noget er galt.

Lejligheder er ofte et spejlbillede af udlejeren, så det er vigtigt, at de kan forklare ejendommens tilstand, uanset om der er tale om rod eller skader.

Hvorfor er en indflytningsrapport vigtig?

Du skal kun betale for de skader, fejl og mangler, du selv har haft et ansvar for. Når du engang flytter ud af dit lejemål, vil udlejer gennemgå boligen, og hvis han/hun finder nogen fejl, kommer du til at hæfte for reparationen. Medmindre du selvfølgelig har dokumentation for, at fejlen allerede var der, da du flyttede ind.

Du kan derfor spare dig selv for en masse unødvendige omkostning, hvis du tager mange billeder og noter af fejl og mangler, så snart du flytter ind i din nye bolig.

Disse mangler skal du kigge efter i dit nye hjem

  • Ridser og mærker: Det er umuligt at undgå, at lejeren før dig har sat sit aftryk på boligen. Du skal tjekke både gulve, vægge og inventar for synlige brugsmærker, og du bør også kigge indvendigt i skuffer og skabe
  • Beskadiget inventar: Mange lejemål kommer med ovn, emhætte, køleskab osv., og disse er selvfølgelig også blevet brugt af dem, der var der før dig. Du skal derfor dobbelttjekke, at alt er optimalt og ikke har synlige fejl
  • Udsatte ledninger: Udsatte ledninger kan forårsage en masse skader. Hvis dit nye hjem har udsatte ledninger, er det vigtigt at notere, hvor de er og eventuelle skader forårsaget af dem. Det kan også være farligt for andre lejere, hvis det ikke bliver rettet
  • Beskidte vinduer: Et beskidt vindue er et tydeligt tegn på, at udlejeren og agenten ikke har gjort rent bag gardinerne. Dette kan føre til mug og svamp i lejligheden, især hvis vinduet ikke bliver rengjort
  • Utætte vandhaner: Vandhaner er ofte et vigtigt problem at notere i en indflytningsrapport efter fejlene på væggene. Hvis der er utætheder i vasken, eller hvis vandhanerne ikke fungerer korrekt, er det vigtigt at notere det. Det er også vigtigt at notere, om der er huller i væggene, hvor rørene er placeret

Hvad står der i en god indflytningsinspektionsrapport?

  • En fuldstændig beskrivelse af indflytningsinspektionen: Her beskrives alle problemer, der blev fundet under indflytningsinspektionen, herunder de nøjagtige fejl på vægge, tæpper, møbler, porcelæn og ledninger
  • Indflytningsinspektionsrapporten skal være underskrevet af udlejeren og lejeren: Hvis der ikke står en underskrift på rapporten, er det sandsynligt, at udlejeren eller lejeren ikke har læst rapporten grundigt
  • Detaljer om, hvad der er galt med lejligheden: Hvis der er én større fejl, f.eks. fritlagte ledninger eller en ødelagt lås, skal det noteres i rapporten. Men hvis der er mange små problemer, er det i orden at notere dem enkeltvis, så længe det er tydeligt forklaret
  • Dato: Hvis der ikke står den præcise dato – altså den dag du flyttede ind – kan din indflytningsrapport i teorien ikke bevise noget

Hvor lang tid tager en indflytningsrapport?

Hvor lang tid en besigtigelse tager, afhænger af besigtigelsens omfang og antallet af fejl og mangler, der er fundet i lejligheden. De fleste inspektioner tager mellem 30 og 60 minutter, men det er vigtigt at bemærke, at disse tider ikke er faste. Hvis I finder mange problemer i lejligheden, f.eks. ødelagte overfalder eller blottede ledninger, vil udlejer tage sig tid til at udbedre dem et efter et. 

Hvor meget koster en indflytningsrapport?

Du bør aldrig betale for en indflytningsrapport, da det er din ret at få en fuld gennemgang af lejemålet, så snart du har underskrevet kontrakten. De fleste udlejere har pligt til at afholde et indflytningssyn og udlevere en indflytningsrapport, da det er jeres begges chance for at have rene hænder, når boet engang skal gøres op.

Hvis du ikke bliver indkaldt til et indflytningssyn eller modtager en indflytningsrapport, har udlejer ikke krav på at opkræve dig nogen kompensation for de fejl og mangler, der skal rettes op på. Det betyder med andre ord, at du ikke kommer til at betale ekstra, når du engang flytter ud.

Brug en gratis digital indflytningsrapport

Hvis din udlejer ikke er forpligtet til at skulle afholde indflytningssyn eller give dig en indflytningsrapport, kan du selv stå for processen. På nettet har du god mulighed for at finde en gratis digital indflytningsrapport, og den kan hjælpe dig med at finde og dokumentere de fleste fejl og mangler lige fra starten.