Skal du snart flytte hjemmefra? Det skal du skrive på din huskeliste til flytning

Udgivet den 16. februar 2023
Skal du snart flytte hjemmefra? Det skal du skrive på din huskeliste til flytning

At flytte hjemmefra er en utrolig spændende del af livet, men mange synes også, at det en meget stressende affære. Der er rigtig mange ting at holde styr på, og en flytning kan virke ekstra uoverskuelig og intimiderende, når du forlader de trygge rammer hos dine forældre og skal bo for dig selv for første gang. Derfor er planlægning alfa og omega, når du flytter.

I indlægget her får du gode råd til, hvad du skal skrive på din flytte huskeliste, så din flytning kommer til at gå så let som overhovedet muligt.

Hvad skal man huske, når man flytter?

Når du skal flytte hjemmefra, er dit hoved sandsynligvis fyldt med, hvilke møbler du skal anskaffe dig, og hvor mange gryder og pander det er nødvendigt at have i et køkken. Det er naturligvis vigtige ting at tage stilling til, men der er også en del praktiske elementer ved en flytning, der måske ikke lige ligger først i tankerne, men som du ikke desto mindre skal huske at sørge for.

Meld din flytning online

Når du flytter hjemmefra, skal du huske at melde din flytning til folkeregisteret senest 5 dage efter, at du er flyttet ind i din nye bolig. Det gør du på Borger.dk.

Folkeregisteret giver automatisk besked til alle offentlige kontorer, institutioner, der har din adresse samt SU-styrelsen. Her skal du altså ikke foretage dig mere.

Dog er det ikke alle, der får besked, når du skifter adresse. Du skal selv oplyse om din flytning til:

  • Arbejdsgiver
  • Forsyningsselskaber, dvs. el, vand, varme, gas o.l.
  • Diverse abonnementer
  • Fritidsaktiviteter
  • Telefon-, TV- og internetleverandør
  • Læge (hvis du beholder den samme)

Flytter du længere væk end 15 kilometer fra dine forældre, skal du vælge ny læge i forbindelse med, at du melder din flytning. Det er helt gratis.

Det er også værd at overveje, om du skal finde en ny tandlæge, hvis du flytter langt væk.

Sæt navn på din postkasse

Det er vigtigt, at du straks sætter dit navn på din nye postkasse, når du flytter i din bolig. Gør du ikke det, har PostNord ikke pligt til at aflevere din post. Du kan dermed risikere ikke at få dit nye Sundhedskort. Sæt derfor dit navn på postkassen samme dag, du flytter ind.

Tag billeder af fejl og mangler i boligen ved indflytning

Den dag du modtager dine nøgler og overtager din nye bolig, vil du sammen med udlejer gennemgå lejemålet for eventuelle fejl og mangler. Det hedder et indflytningssyn. Formålet her er at fastslå boligens stand, når du flytter ind.

Den dag du flytter ud af boligen igen, laves der et flyttesyn. Her bliver boligens stand sammenlignet med, hvordan den var ved indflytning, så man kan finde ud af, hvor stor en del af dit depositum, der skal gå til istandsættelser, og hvor meget du kan få tilbage.

Hvis du efterfølgende selv opdager flere fejl og mangler i boligen, skal du sørge for at tage billeder af det og rapportere det til udlejer senest 14 dage efter indflytningssynet. Så skal du nemlig ikke hæfte for dem, når du flytter ud.

Søg om boligstøtte

Endnu en vigtig ting at krydse af din flytte hjemmefra huskeliste er at søge om boligstøtte. Når du flytter i en lejebolig, har du nemlig i de fleste tilfælde mulighed for at modtage boligstøtte hos Udbetaling Danmark. 

Boligstøtte er en økonomisk støtte, der tilbydes af det offentlige og kan være en god hjælp til at betale din husleje. Hvor stort et beløb, du kan få, afhænger bl.a. af din boligtype og -størrelse samt indkomst. Er du studerende, og modtager du SU, er der rigtig gode muligheder for at blive tildelt boligstøtte.

Du kan få boligstøtte fra den 1. i måneden efter, at Udbetaling Danmark har modtaget din ansøgning. Der må maksimalt gå en måned, fra du flytter ind i din bolig, til du søger om boligstøtte. Husk også, at Udbetaling Danmark først kan behandle din ansøgning, når du har meldt din flytning på Borger.dk.

Investér i forsikringer

Forsikring er absolut ikke det mest interessante emne at forholde sig til, når du flytter, men skulle der ske dig selv eller dine ejendele noget, er det altså en rigtig god idé at have styr på. 

Flytter du hjemmefra, når du er under 21 år, vil dine forældres indboforsikring stadig dække. Er du derimod fyldt 21 år, skal du have din egen indboforsikring, som dækker tyveri og brand og samtidig indeholder en ansvarsforsikring.

Det er også en god idé at overveje, om du bør investere i en ulykkesforsikring. Kommer du ud for en alvorlig ulykke, der giver dig varige mén, er du på den måde sikret økonomisk kompensation.

Sæt en røgalarm op

En lidt kedelig, men meget vigtig ting at skrive på din huskeliste til flytning, er en røgalarm. På den måde sikrer du, at du vågner, hvis der skulle komme røg i din lejlighed.

Skulle der opstå brand, kan en røgalarm i sidste ende være forskellen mellem liv og død. Røgalarmer koster ikke alverden, så der er ingen undskyldning for ikke at sætte en op i din nye bolig.

Bestil internet

Vi har alle svært ved at undvære i internet i dagligdagen. Bestilling af internet er derfor endnu en ting, der bør stå på din flytte huskeliste. Bestil det gerne i god tid, da der kan gå op til 10 hverdage, før dit bredbånd kommer.

Da bredbånd fås i mange forskellige prisklasser, er det værd at undersøge, hvem der tilbyder den billigste pris. Prisen afhænger bl.a. af, hvor mange Mbit, du får. Typisk er 5 til 10 Mbit nok for de fleste til at streame, downloade og holde online videomøder.

Bevar roen, og nyd dit nye hjem

Der er mange ting, du skal klare, når du flytter hjemmefra for første gang, og det kan tage tid at falde helt på plads. Tag derfor én ting ad gangen, og bevar roen og tålmodigheden – Rom blev heller ikke bygget på én dag.

Mange af tingene på listen her er slet ikke så tidskrævende, som du måske tror. Når de først er klaret, er der blot tilbage at nyde dit nye hjem.